rfid.punt.nl
Abonneren
Abonneer je nu voor nieuwe artikelen op deze website!
Laatste reacties
    Het RFID punt
     
     
     
    Op het RFID punt tref je het laatste nieuws aan over Radio Frequency Identification, bijgehouden door Marcel van Trier, co-auteur van het boek 'Innoveren met RFID, op de golven van verbetering'. Wil je bijdragen aan deze site, of heb je een vraag, stuur dan een e-mail.
     
     
     
     
     
    online adverteren www.m4n.nl 

     

    De business case voor item level tagging in retail
    Retailers moeten het hoofd bieden aan vele uitdagingen. Drie van de grootste zijn: artikelen die niet op voorraad zijn (Out Of Stock), het verdwijnen van artikelen door diefstal of fouten (shrinkage) en het vergroten van de klantbeleving. RFID-pilots in het verleden hebben al aangetoond dat de technologie een drastische impact kan hebben op al deze issues. Bij een juiste implementatie kan er voor veel retailers al een positieve Return On Investment zijn.
     
    Volgens diverse onderzoeken, waaronder die van AMR Research, zijn 7 tot 20% van de artikelen uit voorraad in de winkel. En dat terwijl in 75% van de gevallen de artikelen wel beschikbaar zijn in de keten, maar dat ze niet op tijd zijn gealloceerd. Gebleken is dat als een consument 2 tot 3 maal een artikel niet aantreft, hij zijn volledige boodschappen bij een andere retailer gaat doen. Door het toepassen van RFID kan een accuraat real-time inzicht in beschikbare voorraden worden verkregen, waardoor herbevoorraden effektiever kan plaatsvinden en lege schappen kkunnen worden voorkomen.
     
    Shrinkage kost de retailer jaarlijks 2% aan omzet per jaar. Bijna de helft hiervan komt door diefstal van eigen personeel. de rest wordt veroorzaakt door winkeldiefstal, leveranciersfraude en administratieve fouten. Door item level tagging kunnen de plaatsen waar het verlies optreedt worden geïdentificeerd, diefstal kan worden gedetecteerd en administratieve fouten kunnen tot nul worden gereduceerd. In pilots is aangetoond dat shrinkage met 20 tot 50% kan worden teruggedrongen door de toepassing van RFID op item level.
     
    Het winkelpersoneel is veel tijd kwijt aan administratieve taken, zoals het tellen van de voorraden, ontvangen van goederen, etc. Deze tijd kan niet worden besteed aan de klant. Door dergelijke processen efficienter te maken en bovendien de accuraatheid van de voorraad te verhogen, is het personeel meer beschikbaar voor de klant. Retailers die RFID hebben geïmplementeerd hebben ervaren dat de ontvangsttijd met wel 90% kan afnemen en dat inventariseren ook tot wel 90% minder tijd kost. Dit bovenop de eerder genoemde voordelen van betere beschikbaarheid in het schap.
     
    De hoge kosten van RFID verdienen zich dus wel degelijk terug en de technologie is, door de beschikbaargeid van GEN2 RFID tags, volwassen. De grootste uitdagingen voor een juiste toepassing van RFID zit dan ook meer in de juiste invulling van de wijze van implementeren. Aandachtspunten daarbij zijn:
    - projectmanagement en pilotaanpak
    - behoeftebepaling (requirements engineering)
    - Testplannen
    - proces(her)ontwerp
    - assortiment en fasering
    - bepalen van de roadmap
     
    Nieuwe technologieën in het algemeen vereisen een visie over de impact op de bedrijfsvoering. De genoemde voordelen zullen alleen bereikt worden als de processen zijn aangepast op de mogelijkheden van de nieuwe technologie.
     

    Reacties

    Commentaar
    Jouw naam/bijnaam
    Website url
    E-mail
    Je Punt profiel
    Hou mij op de hoogte
    Ik wil op de hoogte gehouden worden
    Dit is een verplicht veld
    Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl