rfid.punt.nl
Abonneren
Abonneer je nu voor nieuwe artikelen op deze website!
Laatste reacties
    Het RFID punt
     
     
     
    Op het RFID punt tref je het laatste nieuws aan over Radio Frequency Identification, bijgehouden door Marcel van Trier, co-auteur van het boek 'Innoveren met RFID, op de golven van verbetering'. Wil je bijdragen aan deze site, of heb je een vraag, stuur dan een e-mail.
     
     
     
     
     
    online adverteren www.m4n.nl 

     

    Laatste artikelen
    Duranmatic brengt een nieuwe toegangscontrole terminal van de firma Feig op de markt: de ID MAX50.10-xE. Het is een RFID-smart-card reader die er ook nog een beetje knap uitziet. Het zusje (de CPR50.10) ontving hiervoor in 2008 nog de “Good Design Award”.
     
    Een sterk punt is dat het apparaat toegangscontrole kan uitvoeren zonder een live verbinding te hebben met een hosting systeem. RFID toegangscontrole systemen worden zowel in de industrie als in commerciële toepassingen gebruikt. De afzonderlijke units kunnen als aparte onderdelen van een complex netwerk van toegangscontrole systemen functioneren.
     
    Lees meer...
    Opnieuw zijn de polsbandjes van alle Vierdaagsedeelnemers die in groeps- of detachementsverband lopen bij wijze van proef voorzien van een RFID-tags. 
    Deze tag maakt het mogelijk controle uit te voeren zonder daarbij een handeling, bijvoorbeeld scannen of knippen, te hoeven verrichten. De controle van de detachementen en groepen vindt plaats door het leggen van antennematten bij een aantal controleposten op het parcours. Gebruikers van de RFID-tag worden tevens voorzien van een veterchip als extra controlemiddel. 

    De proef met het polsbandje met daarop een barcode waarvan de gegevens van de Vierdaagsedeelnemers gescand konden worden, heeft tijdens de Vierdaagse van 2010 heel wat stof doen opwaaien. Deelnemersregistratie bij start en finish door middel van het scannen van de barcode op het polsbandje verliep perfect. Bij de controles onderweg liep het echter helemaal mis, omdat de inzet van scanapparatuur, gelet op de dynamiek van de controle, niet het gewenste effect opleverde. Dat veroorzaakte opstoppingen op de parcoursen en verwarring bij de deelnemers. 

    Juist omdat het gebruik van polsband/barcode/scanner bij start en finish veel efficiency en daardoor voordeel oplevert, krijgen alle individuele deelnemers aan de 95ste Vierdaagse in 2011 weer een polsbandje aangemeten. Voor controle onderweg gebruikt de individuele wandelaar de uitgereikte controlekaart. De polsband die bij aanmelding om de pols van de deelnemer wordt bevestigd, dient gedurende de gehele Vierdaagse omgehouden te worden. Als de polsband tussentijds wordt verwijderd, is het bandje niet meer geldig en wordt de deelnemer als uitvaller geregistreerd. 
     
    Lees meer...

    Hoe weet je nou of die kant-en-klare salade, komkommer of taugeh bevat die van een besmette boerderij afkomt? Er zijn verschillende technieken om de identiteit vast te stellen, maar velen passen alleen op de verpakking, zoals barcodes. Maar met eetbare RFID-tags zou dat er wel eens heel anders uit kunnen zien. 

     

    Het concept van eetbare RFID-tags wordt uitgewerkt door design-ingenieurstudent Hannes Harms aan de Royal College of Art in Londen. Zijn concept, NutriSmart, combineert de traceringsmogelijkheden van RFID met eten in al zijn aspecten. Kodak heeft tegenwoordig eetbare RFID-tags ontwikkeld, en daar gaat Harms nu mee aan de slag.

    Zijn prototype toont hoe RFID de barcode kan vervangen. Hierbij kan je onmiddellijk opvragen hoeveel calorieën een bepaald product heeft. Maar er is meer mogelijk. Omdat RFID kan communiceren met de omgeving, kan getagd voedsel automatisch aan je koelkast laten weten wanneer het vervalt. Of je kan een oven automatisch het juiste programma laten starten.
     
    Lees meer...
    Google doet al een Near Field Communication (NFC) pilot in de Amerikaanse stad Portland. Maar sinds vorige week kunnen ook bedrijven in Las Vegas, Madison, Charlotte en Austin meedoen aan een test met zogenaamde NFC-chips. Ondernemers kunnen RFID stickers plaatsen die kunnen worden uitgelezen door bezitters van een smartphone met NFC-chip, zoals Google's Nexus S. Op deze manier kunnen de ondernemers hun producten en diensten promoten en mensen aanmoedigen een review achter te laten over het bedrijf op de nieuwe lokale aanbevelingsdienst van Google. De telefoonbezitter hoeft alleen de gratis app 'Places' te installeren. Daarna dienen ze hun toestel simpelweg voor de sticker te houden waarna op het scherm relevante informatie over het bedrijf verschijnt, zoals reviews, openingstijden en aanbiedingen.

    Telefoons met NFC-chip aan boord kunnen ook gebruikt worden als virtuele portemonnee. In Nederland werken de grote banken aan een betaalsysteem gebaseerd op de technologie.

     
    Lees meer...
    's Werelds grootste producent van RFID inlays, Avery Dennison, heeft een mijlpaal behaald door zijn miljardste UHF inlay te verschepen. Een inlay is de RFID-chip plus antenne en wordt ingebed in een artikel of in een houder. De inlays worden gebruikt in RFID-tags met toepassingen in ketenlogistiek, gezondheidszorg, luchtvaart en retail. Bijna elke organisatie voordeel kan behalen door RFID tags toe te passen in supply chain management of transport management, bijvoorbeeld met proof of delivery, geautomatiseerde herbevoorrading (replenishment), voorraadbeheer en tracking en tracing. 

     

    Lees meer...
    Bezoekers van de AutoRAI kunnen een aantal Renault modellen rechtstreeks vanaf de stand koppelen aan hun sociale netwerk met een gratis Renault Faceboo- pas. 
     
    Bezoekers met een Facebook profiel krijgen op de Renault-stand een speciale Renault Facebook-pas. Deze as heeft een RFID-chip en koppelt het Facebook-profiel van de betreffende bezoeker aan deze pas. Hiermee kan de bezoeker een favoriete auto van Renault ‘liken’ door de pas langs de bijbehorende Facebookzuil te halen. Vervolgens deelt de bezoeker automatisch zijn of haar voorkeur met de Facebookvrienden waarmee hij of zij ‘gelinked’ is.

    De Facebookzuilen zijn te vinden bij de elektrische modellen Renault Twizy en ZOE, de Twingo Miss Sixty, de Wind Série Limitée Gordini en het nieuwe conceptmodel CAPTUR van de Nederlandse Laurens van den Acker, Directeur Industrieel Design van Renault. Ter gelegenheid van de start van de AutoRAI heeft Laurens van den Acker live op de Renault stand de elektrische Renault Twizy ‘geliked’. De designer gaf daarmee het startschot voor de actie die de online wereld combineert met een real-time experience die een evenement als de AutoRAI uniek maakt.

    Het innoverende karakter van Renault op het gebied van elektrische auto’s en design, komt ook tot uiting in de mediakeuzes die Renault maakt. Naast innovatieve producten kiest Renault voortdurend voor een sterk vernieuwende media-aanpak. Deze high-tech Facebook actie als onderdeel van een bewust Social Media beleid is daarvan een goed voorbeeld.  Volg Renault Nederland op Facebook via http://www.facebook.com/renaultnederland
     
     

    Lees meer...
    Een twee jaar durend onderzoek dat is uitgevoerd door twee universiteiten en acht biofarmaceutische bedrijven, heeft uitgewezen dat er geen nadelige effecten zijn op eiwitten als ze gedurende 24 uur worden blootgesteld aan 8 Watt radiofrequente straling.
     
    In het project werden 100 biologische producten onderworpen aan radiofrequenties die het meest worden gebruikt voor automatische identificatie (13.56 MHz, 433 MHz, 868 MHz, 915 MHz en 2.4 GHz). Geen van de producten ondervond invloed in proteïnestructuren door de RFID straling. Deze resultaten zijn van groot belang voor de toepassing van RFID op bijvoorbeeld bloedproducten. Het onderzoek is toegepast op vaccinaties, immunoglobulinen en hormonen van Abbott Laboratories, Amgen, EMD Serono, GlaxoSmithKline, Merck, Pfizer, Sanofi Pasteur en Schering-Plough.
     
    Meer over het onderzoek is hier te lezen.
     

    Lees meer...
    Retailers moeten het hoofd bieden aan vele uitdagingen. Drie van de grootste zijn: artikelen die niet op voorraad zijn (Out Of Stock), het verdwijnen van artikelen door diefstal of fouten (shrinkage) en het vergroten van de klantbeleving. RFID-pilots in het verleden hebben al aangetoond dat de technologie een drastische impact kan hebben op al deze issues. Bij een juiste implementatie kan er voor veel retailers al een positieve Return On Investment zijn.
     
    Volgens diverse onderzoeken, waaronder die van AMR Research, zijn 7 tot 20% van de artikelen uit voorraad in de winkel. En dat terwijl in 75% van de gevallen de artikelen wel beschikbaar zijn in de keten, maar dat ze niet op tijd zijn gealloceerd. Gebleken is dat als een consument 2 tot 3 maal een artikel niet aantreft, hij zijn volledige boodschappen bij een andere retailer gaat doen. Door het toepassen van RFID kan een accuraat real-time inzicht in beschikbare voorraden worden verkregen, waardoor herbevoorraden effektiever kan plaatsvinden en lege schappen kkunnen worden voorkomen.
     
    Shrinkage kost de retailer jaarlijks 2% aan omzet per jaar. Bijna de helft hiervan komt door diefstal van eigen personeel. de rest wordt veroorzaakt door winkeldiefstal, leveranciersfraude en administratieve fouten. Door item level tagging kunnen de plaatsen waar het verlies optreedt worden geïdentificeerd, diefstal kan worden gedetecteerd en administratieve fouten kunnen tot nul worden gereduceerd. In pilots is aangetoond dat shrinkage met 20 tot 50% kan worden teruggedrongen door de toepassing van RFID op item level.
     
    Het winkelpersoneel is veel tijd kwijt aan administratieve taken, zoals het tellen van de voorraden, ontvangen van goederen, etc. Deze tijd kan niet worden besteed aan de klant. Door dergelijke processen efficienter te maken en bovendien de accuraatheid van de voorraad te verhogen, is het personeel meer beschikbaar voor de klant. Retailers die RFID hebben geïmplementeerd hebben ervaren dat de ontvangsttijd met wel 90% kan afnemen en dat inventariseren ook tot wel 90% minder tijd kost. Dit bovenop de eerder genoemde voordelen van betere beschikbaarheid in het schap.
     
    De hoge kosten van RFID verdienen zich dus wel degelijk terug en de technologie is, door de beschikbaargeid van GEN2 RFID tags, volwassen. De grootste uitdagingen voor een juiste toepassing van RFID zit dan ook meer in de juiste invulling van de wijze van implementeren. Aandachtspunten daarbij zijn:
    - projectmanagement en pilotaanpak
    - behoeftebepaling (requirements engineering)
    - Testplannen
    - proces(her)ontwerp
    - assortiment en fasering
    - bepalen van de roadmap
     
    Nieuwe technologieën in het algemeen vereisen een visie over de impact op de bedrijfsvoering. De genoemde voordelen zullen alleen bereikt worden als de processen zijn aangepast op de mogelijkheden van de nieuwe technologie.
     

    Lees meer...
    Hotelgasten genieten kennelijk zo van hun verblijf, dat ze daarvan een stukje mee naar huis willen nemen. Zeepjes, tijdschriften, pennen; alles wat enigszins bruikbaar is verdwijnt. Zelf keek ik er van op dat kennelijk ook gloeilampen, de batterijen uit de afstandsbediening, een fohn, de complete minibar (het koelapparaat inclusief houten kast), schilderijen en ander meubilair verdwijnt.
     
    Veruit het populairst (naast de toiletartikelen) zijn handdoeken en badjassen. Jaarlijks 'verdampt' ongeveer eenderde van de handdoeken en 10 procent van de badjassen.
     
    Hotellinnenverhuurder Womitex heeft nu een RFID-tag geplaatst in de 200 miljoen aan linnen die het in omloop heeft. ''Zo kunnen we zien waar het verdwijnt en in welke hoeveelheden'', aldus directeur Marc Rynja van Womitex. "Er is altijd discussie of de handdoek in het hotel verloren is gegaan of onderweg of bij de wasserij. Dit geeft daar helderheid over.'' Op die manier kan Womitex de discussie beslechten wie moet opdraaien voor de kosten. De tag is hitte en waterbestendig en kan dus meegewassen worden. Verder gebruikt Womitex de tag voor asset management; hoe lang is het item al in gebruik, hoeveel wasbeurten heeft het gehad en is het aan vervanging toe.
     
    Tot zover begrijp ik Womitex, maar dat de chip ook gebruikt kan worden om diefstal tegen te gaan, lijkt me een tikje overdreven. De tag is op het textiel genaaid en kan door iemand met een tornmesje eenvoudig worden verwijderd. Ook kan een koffer tamelijk eenvoudig zo geprepareerd worden dat een poortje bij de deur de tag niet kan lezen, anders dan het filmpje op RTL doet geloven.

    Wat nemen mannen en vrouwen mee uit hotels?
    Super de Boer deed eerder onderzoek in het kader van een handdoekenspaaractie. Met opmerkelijke bevindingen (lees het hier).
     

    Lees meer...
    Het blad Webwereld.nl heeft een lezersactie gestart waarmee een RFID-reader te winnen is. Het is bedoeld als ludieke actie om de aandacht te vestigen op de ondermaats beveiligde OV-chipkaart. Webwereld vind het belachelijk dat Translink en NS zich er makkelijk mee af lijken te maken door te zeggen 'dat het niet mag'. Overigens dekt Webwereld zich in door in een disclaimer te bevestigen dat het illegaal is om OV-kaarten te hacken.
     


    Lees meer...
    Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl